23 Kasım 2020

Ulaşımda Covıd-19 İzleri

COVID-19 salgını, üzücü sonuçlarla gündemdeki yerini korumaya devam etse de hepimize yepyeni ufuklar açmayı sürdürüyor. Teknolojinin hayatımızın içine neredeyse tam anlamıyla entegre olması, eğitimde ve iş hayatında “devrim” niteliğinde gelişmelerin yaşanması, daha önce kabul edilemez gördüğümüz uygulamaları benimsememiz bunlardan sadece bazıları. Ulaşım ve otomotiv dünyası da COVID-19’la beraber yeni arayışlara girdi ya da halihazırda bu süreçte faydalı olabilecek gelişmeler uygulamaya alındı.
 
Robotlarla teslimat
İnsanların evden çıkmaya korktuğu, uzaktan çalışma modelinin hâlâ yaygın olduğu günümüzde online alışveriş de hızla popülerleşiyor. Birçok farklı şehirde pek çok start-up, robotlarla teslimat konusunda başarılı çalışmalara imza atıyor: Teksas’ta Nuro isimli otonom araçlar, evlere ilaç teslimatı gerçekleştiriyorlar. Florida’da yapılan bir uygulamada otonom araçlarla COVID-19 testlerinin teslimatı gerçekleştiriliyor. Çin’de pandeminin çıkış noktası olan Vuhan eyaletinde de JD Logistics benzer bir uygulamaya imza atıyor; COVID-19’la rahatsızlanan hastalara tıbbi yardım götürüyor.
 
Araçlarda bölme ile sosyal mesafe
Noter, eczane gibi ziyaretçi trafiğinin çok olduğu yerlerde şeffaf brandayla mekanı bölerek çalışanları korumaya alma uygulaması, araçlar için de yapılıyor. New York’ta olduğu gibi Türkiye’de de otobüslerde bu uygulamaya yer veriliyor. Ayrıca dünyanın birçok kentinde otobüs şoförlerini yolculardan ayrıştırarak korumak için farklı yöntemlere başvuruluyor. Hindistan kökenli Maruki Suzuki firması, binek araçları ikiye bölerek, ön ve arkadaki yolcuları birbirinden izole eden şeffaf branda ürününü piyasaya sürdü. Ayrıca Türkiye’deki ticari taksilerin bazılarında bu uygulama mevcut.
 
Ultraviyole ışınlarıyla dezenfeksiyon
Şanghay’da faaliyetlerini sürdüren toplu taşıma firması Yanggao tarafından geliştirilen teknoloji sayesinde otobüsler ultraviyole ışınları kullanılarak dezenfekte edilebiliyor. İşlem, her biri günde 250 otobüsü dezenfekte edebilen iki odanın bulunduğu bir tesiste gerçekleştiriliyor. Her otobüs için 5 ila 7 dakika süren bu uygulamayla yüzde 99 oranında başarı sağlandığı ifade ediliyor.
 
Gerçek zamanlı yoğunluk tespiti
Uluslararası Toplu Taşıma Birliği toplu taşıma araçlarında gerçek zamanlı yoğunluk ölçümü yapabilen bir uygulamanın geliştirilebilmesi için Avrupa Birliği destekli bir projede yer aldığını açıkladı. Bilet bilgileri ya da sensörlerden elde edilen bulgular ışığında toplu taşıma araçlarında bulunan kişi sayısını tespit edebilecek uygulama sayesinde yolcuların taşıtlardaki yoğunluk durumunu takip edebilmeleri ve böylelikle kalabalığın en aza indirilmesi hedefleniyor.
 
Termal kameralarla ateş ölçümü
Vuhan’daki Guide Infrared firması, toplu taşıma araçlarında termal kameralar yardımıyla yolcuların ateşini ölçebilen bir sistem geliştirdiğini açıkladı. Yakın gelecekte bölgedeki tüm toplu taşıma araçlarında yaygınlaşacak sistemle birlikte salgın yönetiminde daha başarılı sonuçlar elde edilebilmesi amaçlanıyor. Yapay zeka destekli yüz tanıma teknolojisinin kullanılacağı sistemin halihazırda kullanımda olan ateş ölçerlerden daha güvenilir sonuçlar sağlaması bekleniyor.
 
Otokar’dan Güvenli Otobüs
Otokar’ın Güvenli Otobüs’ü şehir içi toplu taşımacılıkta hastalık bulaşma riskini en aza indirmeyi hedefliyor. Dünyada ilk defa dört sistemin bir arada uygulamaya alındığı otobüs, kendi kendini dezenfekte ediyor; yolcuların ateşini ölçüp, maskesini kontrol ediyor; klimasında kullanılan foto-katalitik sistem, havadan taşınabilecek virüs ve bakteri gibi organik molekülleri hidroksillerle parçalayarak, zararsız su buharı ve karbondioksite dönüştürüyor; ayrıca otobüsün yeni nesil sürücü kabini, yolcuların otobüse binerken ya da seyir esnasında sürücüyle direkt temasını engelliyor. Güvenli Otobüs hakkında daha fazla bilgi için tıklayın.