23 Kasım 2020

TRAFİKTE STRESE DUR DEYİN!

Özellikle büyük şehirlerde yaşayanlar bilir, bir noktadan bir noktaya gidiş şehir hayatının en büyük sorunlardan ve stres kaynaklarından biridir. Özel aracı olanlar veya toplu taşımacılık kullananların hepsi için sorunlar aynıdır: vakit kaybı, insan ve araç yoğunluğu yani kargaşa, en önemlisi de geç kalma korkusu… Gerilimli tartışma ortamlarına zemin hazırlaması da cabası! Bazı şehirlilerin sayfiye yerlerinde, taşrada yeniden hayat kurma sevdasına kapılmalarının bir kısmı da trafik yoğunluğu “illeti”nin yarattığı stresten ve vakit kaybından kaçıştır.
 
Stres etkenleri
Trafikte strese sebep olan konuları mı merak ediyorsunuz? İşaret vermeden ani dönüş veya duruş yapan dikkatsiz ve umursamaz sürücüler, üst geçit ya da kaldırım kullanmamakta ısrar eden yayalar, otobüsün ya da minibüsün kapasitesinin üstünde yolcu alan şoförler ve bunun gibi burada listelemeye sayfamızın yetmeyeceği daha birçok kural ihlali... Ayrıca normal hayatın getirdiği zorlukların, ödenmesi gereken boyunuzu aşmış bir faturanın ya da aile arasında geçen bir tartışmanın etkileri, trafikte yaşanan tatsız bir olayla harmanlanabilir. Peki, böyle bir sinir bozukluğuna sebebiyet vermemek için ne yapmalı? Size psikologların da önerdiği bazı tavsiyelerimiz olacak.
 
Stresi azaltmak adına alabileceğiniz önlemler
  • Araç kullanırken konsantrasyon çok önemlidir. Konsantrasyonunuzu istenilen seviyede tutabilmek için araç sürmeyi ciddiye almalı, bir sporcu gibi beslenmenize, uyku düzeninize dikkat etmelisiniz. Ruh haliniz ve fiziksel durumunuz, trafikte geçireceğiniz vaktin kalitesini doğrudan etkileyecektir. Yine aynı şekilde toplu taşımacılıkla seyahat ederken bazen uzun süreler ayakta durmak zorunda kalabilirsiniz. Vücudunuzun buna hazırlıklı olması trafikte geçen sürenin olumlu bir deneyim haline gelmesini sağlayacaktır.
  • Geç kalmamak ve geç kalmanın getireceği stresi yaşamamak için her halükarda yola erken çıkın.
  • Aracı siz kullanıyorsanız yolculuğunuz boyunca müzik dinleyebilir, eğitici podcast’lar ya da sesli-kitaplar dinleyerek trafikte geçen vakti avantaja çevirebilirsiniz. Yalnız unutmayın, seçeceğiniz müzik türü, podcast veya sesli kitap içeriği dikkatinizi dağıtmamalı; örnek olarak çok hareketli müzikler sizi hız yapmaya tetikleyebilir, gerilimli içerikler konsantrasyonunuzu bozabilir. Toplu taşımacılıkla seyahat ediyorsanız, içerik seçiminde rahat olabilirsiniz.
  • Trafikte geçen vaktin uzun zaman aralıklarına yayılması, aynı pozisyonda oturmak, vücudumuzda özellikle omurgamızda sıkıntılara sebep olabilir. Koltuğunuzu daha rahat ve sağlıklı bir konumda tutmanız bel ve sırt ağrılarına engel olacaktır. Ağrının stresi ve gerginliği tetikleyen en önemli faktörlerden biri olduğunu unutmayın.
  • Araç kullanırken başkalarıyla tartışmaktan kaçının. Gerilime neden olacak tartışmalar, stres düzeyinizi artırır, dikkatinizi dağıtır ve trafikte tehlike yaratır.