31 Aralık 2021

Ticari Araçlarda Kış Lastiği Uygulaması Nedir?

İşte Zorunlu Kış Lastiği Uygulamasının Detayları

Kış lastiği kullanma zorunluluğu, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından 1 Nisan 2017 tarihli resmi gazetede yayınlanıp yürürlüğe girmiştir. Tebliğe göre şehirlerarası karayollarında her yılın 1 Aralık ile takip eden bir sonraki yılın 1 Nisan tarihleri arasında kış lastiği kullanılması zorunludur. İl sınırları içerisinde ise bu uygulamanın tarihlerini valilikler belirler. Valilikler, yerel sıcaklıkları dikkate alarak bakanlıkça belirlenen tarih aralığını öncesine çekebilir veya sonrasına uzatabilir.

Kış lastiği kullanım şartlarına bakıldığında tüm lastiklerin kış lastiği olması zorunludur. Patinaj zincirinin bulunması kış lastiği kullanım zorunluluğunu ortadan kaldırmazken, buzlu zeminlerde kullanılan çivili olarak tabir edilen lastikler kış lastiği yerine geçer. Lastiklerin diş derinliği kamyon, otobüs, çekici ve tankerler için 4 mm’den az; otomobil, kamyonet ve minibüsler için 1.6 mm’den az olmamalıdır. Kış lastiği kullanım zorunluluğu sürecinde denetimlerde lastikler üzerinde (M+S) işareti veya bu işaretle birlikte kar tanesi (severe_snowflake) işareti aranır. Kış lastiği kullanmayan sürücülere Karayolları Trafik Kanununun 65/A maddesine göre para cezası uygulanır. Otokar olarak tavsiyemiz, ceza almaktan ziyade güvenliğiniz için bu uygulamayı yerine getirmenizdir.

Ticari Araçlar için Kış Lastiği Özellikleri

Ticari araç sürücüleri lastik tercihinde bulunurken tüm hava koşullarında güçlü çekiş ve yüksek kilometre performansı göstermesine dikkat edilmelidir. Aslında kış lastikleri kullanmanın zorunlu olmasının sebebi, söz konusu lastiklerin kötü hava koşullarıyla başa çıkmak için en uygun bileşen ve sırt desenine sahip olmasıdır.

Kış lastikleri, düşük sıcaklıklarda ve kış koşullarında sürüş için özel olarak geliştirilir. Sırt blokları, kaygan yollarda bile yeterli kavrama sağlayan çok sayıda yivlere sahiptir. Ayrıca malzeme bileşimi, lastikleri soğukta bile esnek tutmak için özenle seçilir.

Kış lastiklerini kullanmak için yolların sadece buzlu olmasına gerek yoktur. Çünkü sıcaklık 7°C'nin altına düştüğünde, kış lastikleri asfalta daha iyi yapışır ve buna karşılık hızlanma, yol tutuşu ve en önemlisi fren mesafelerini iyileştirir. Ancak yüksek sıcaklıklarda kış lastikleri çok yumuşak olur, bu nedenle yaz aylarında kullanılması tavsiye edilmez. Bu nedenle her mevsim için ayrı lastikler tercih etmeli ve lastikleri üretim özelliklerine uygun olmayan mevsimlerde kullanmaktan kaçınmalısınız.

Ticari Araçlar İçin Kış Lastiği Çeşitleri

Ticari araçlarda kullanılabilecek üç tip kış lastiği vardır. Bunlar; lamel, çivili ve çivisiz lastik modelleridir. Lamel, ılıman kış iklimleri için uygun olarak tasarlanan kış lastiklerinin üretiminde kullanılan bir malzemedir.

Kuzey bölgesi gibi daha zorlu koşullar için üretilen lastikler ise çivili veya çivisiz lastik kategorilerine girer. Hem çivili hem de çivisiz kış lastikleri, kış mevsiminde yüksek performanslı kavrama ve yol tutuşu sunar, ancak her biri farklı bir lastik sırtına dayanır.

Çivili kış lastiği modellerinin sırt kısmında buz ve karı tutabilmesi gömülü metal çiviler bulunur. Çivili lastik tercihi yaparken aracı kullanacağınız yer ve zaman oldukça önemlidir. Eğer yolda lastiğin kavraması için buz yoksa, metal çiviler bu kez yol yüzeyini kavrar.

Kış Lastiğinde Fark Yaratan Özellikler Nelerdir?

Bir lastiğin yol tutuş performansı tüm yıl boyunca önemlidir, ancak özellikle sıcaklık ve koşulların değişebileceği kış aylarında daha da kritik hale gelir. Lastik mühendisleri, sürücülerin yağmurda, sulu karda, karda ve buzda kontrolü elinde tutmasına yardımcı olmak için lastik bileşimi, diş deseni ve diş derinliği de dahil olmak üzere bir lastiğin her unsurunu optimize eder. Şimdi gelin konunun biraz daha detaylarına hâkim olalım.

Lastik Sırtı

Kış lastiğindeki sırt kauçuğu, yaz ve dört mevsim lastiklerine göre daha yumuşak ve esnektir, bu da lastiğin çok soğuk havalarda bile esnek kalmasını ve kaygan yollarda daha sıkı kavrama elde etmesini sağlar. Doğru lastik sırtı seçimi kavrama performansını ve yakıt verimliliğini de etkileyen unsurlardan biridir.

Sırt Deseni

Bir kış lastiğinin sırt deseni de çekişin korunmasına yardımcı olduğu için önemli bir özelliktir. Bir kış lastiğinin sırt deseni, suyu yüzeyden uzaklaştırmak, kar, buz ve karla karışık yağmurda ise güç sağlamak için daha dar yarıklar veya kanallar içerir. Bu sayede lastik üzerindeki yivler, lastiğin kavrama performansını artırarak lastik ve yol arasında daha iyi bir temas sağlar.

Diş Derinliği

Kış lastiğinin diş derinliği, yaz ve dört mevsim lastiklerine kıyasla daha derin oluklar ve kılcal kanallar içerir. Bu unsurlar, bir kış lastiğinin, sürücüler için sorunsuz bir yolculuk sağlamak üzere geliştirilmiş çekiş için karı biriktirip hapsedebilmesi anlamına gelir.

Ticari araçlarda kış lastiği uygulamasına uyulması, sürücü ve yolcuların yanı sıra trafikte seyreden diğer araç ve kişilerin güvenliği için de oldukça kritiktir. Ticari aracınızın yoğun kar ve buzda hareket etmesine yardımcı olmak için özel geliştirilen bileşikler kullanılarak üretilen bu lastikler aracınızın performansını da destekler. İster ani bir sağanak yağmurda ister buzların eridiği kaygan bir yolda seyrediyor olun, kış lastikleri tüm sürücülerin kendilerini güvende ve kontrol altında hissetmelerine yardımcı olur. Bu nedenle kış lastiği uygulamasına uymayı kesinlikle ihmal etmeyin