08 Eylül 2021

Otokar Sektöre Yön Vermeye Devam Ediyor!

Otokar Sektöre Yön Vermeye Devam Ediyor!
2030’a kadar gerçekleşmesi beklenen otomotiv devrimi ile sektörün yıllar boyu alıştığı pek çok kural tersine dönecek. Pazardaki değişimi tetikleyecek kavramlar ise; elektrikli, otonom, paylaşımlı, bağlantılı ve sürekli güncellenen araçlar olarak karşımıza çıkıyor.

Geleceğin otomobillerinin sağlayacağı kolaylıklar ve sahip olması beklenen özellikler incelendiğinde Otokar’ın sektördeki öncülüğünü gelecekte de koruyacağını öngörmek pek de zor değil.

Faaliyet gösterdiği segmentlerin toplamında Türkiye’nin en çok satılan otobüs markası unvanını koruyan Otokar, alternatif yakıtlı otobüsler konusunda çalışmalarını sürdürüyor. Türkiye’nin ilk hibrit otobüsü ve ilk elektrikli otobüsünde imzamız bulunuyor.

ELEKTRİKLİ OTOBÜSLER:

Doruk ELECTRA
Otokar, Türkiye’nin ilk elektrikli otobüsü Doruk Electra’yı 2012 yılında kullanıcıların beğenisine sundu. Doruk Electra, 6-8 saat arasında tam şarj olsa da, onboard şarj ünitesi sayesinde duraklarda bekleme yaparken de kısa süreli şarj edilme imkanına sahip. Doruk Electra, ideal şartlarda tam şarj ile 280 km mesafe kat edebiliyor. Yoğun şehiriçi trafikte ve yolcu sayısının çok olduğu saatlerde ise, akü ömrünü koruyan yüzde 80 kapasite baz alınarak 170 kilometre menzil sunuyor; ancak aracın menzilini gün içerisinde yapılan akıllı şarjlar ile yüzde 30-40 oranında artırmak mümkün. Araç üstü (on-board) şarj ünitesi sayesinde ilave bir elektrik şarj altyapısına ihtiyaç duymayan Doruk Electra, sanayi tipi 3 faz elektriğin olduğu her yerde şarj edilebiliyor.
 
Kent ELECTRA
Otokar’ın % 100 elektrikle çalışan şehir içi otobüsü ile daha temiz bir çevre, daha sessiz bir trafik ve daha yüksek verimlilik mümkün. Şehir içi ulaşıma yönelik otobüsümüz şehirlerin sürdürülebilir kalkınmasına katkıda bulunan ulaşım çözümlerimiz arasında yer alıyor. Kent Electra ile yolcu ve şehir sakinleri için sıfır motor gürültüsü, temiz hava ve temiz çevre için sıfır emisyon ile sıfır egzoz,kullanıcılar için de daha az mekanik parça ile düşük bakım maliyetleri sağlanabiliyor.

OTONOM OTOBÜS:
Türkiye’nin ilk akıllı Otonom Otobüs çalışmalarına 2016 yılında “Geleceğin İş Birlikçi Mobil Hizmetleri” CoMoSeF (Co-Operative Mobility Services of the Future) projesi ile başlayan Otokar, araç-araç ve araç-cihaz haberleşmesini gerçekleştiren donanım ve yazılımların geliştirildiği bu çalışmanın ardından sürücüsüz otobüs çalışmalarına hız verdi. Otokar, Üniversite-Sanayi İş Birliği Destek Programı kapsamında 2018 yılından günümüze Okan Üniversitesi ile “İleri Seviyede Otonom Otobüs Sistemi Geliştirilmesi” projesinde Türkiye’nin sürücüsüz otobüsünü geliştirmeye başladı. Üç yıllık çalışmaların ardından Türkiye’nin ilk çevresini algılayan, düşük hızlarda dahi hassas kontrol ve konforlu bir yolculuk sağlayan otonom otobüsünün ikinci aşama yazılım bütünleştirme ve sürücüsüz doğrulama testleri başarı ile tamamlandı.

Otokar, Türkiye’nin ilk otonom otobüsü projesinin araştırma geliştirme çalışmalarını 4 aşamada ele alıyor. İkinci aşamayı tamamlayan Otokar Otonom Otobüsü, sürücüye gerek kalmadan özel ve bölünmüş yollarda, gelişmiş sensör füzyonu algoritmaları ile çevresini algılayıp, konumunu haritada bulabiliyor. Araç, hassas kontrolcü tasarımı sayesinde 0-30 kilometre arası sürücü sistemlerinin kontrolünün zor olduğu durumlarda konforlu sürüş sağlıyor. Yüksek hassasiyetli sürekli pozisyon kontrollü direksiyon sürüş algoritması sayesinde viraj hakimiyeti ve kavşak dönüşleri emniyetle yapabilen otonom otobüs, durakta bekleyen yolcuları algılayıp durabiliyor, yolcular inmek istediğinde ise sadece dur düğmesine basılması yeterli oluyor.
 
Her zaman önceliği yayalara veren otonom otobüs, yaya geçitlerinde yayalara yol veriyor, acil fren özelliği sayesinde güvenli sürüş imkanı sağlıyor. Herhangi bir hareketli yaya, hayvan veya bisikletli beklenmedik bir şekilde aracın önüne çıktığında, otobüs acil fren yapabiliyor. Önündeki tehlike geçtiğinde yola devam etme kararını yapay zeka, sensör füzyon ve yazılım bütünleştirme ile kendisi veren araç, trafik ışıklarını ve yol kenarı işaretlerini de otomatik algılıyor.
 
Üzerinde yer alan dur-kalk araç takip sistemi (Stop& Go ACC) ile sıkışık trafikte sürüş yapmayı kolaylaştıran otonom otobüs, önündeki ve yanındaki araçlar ile mesafesini otomatik olarak kontrol ederek, otomatik takip imkanı sunuyor. Araç ayrıca dur kalk araç takibini yüksek hızlarda da güvenli mesafede gerçekleştirebiliyor. Araç üzerinde üçüncü aşama çalışmaları devam ediyor.

Otonom otobüs videomuz için tıklayın