24 Kasım 2020

CRUISE CONTROL’LE KEYİFLİ VE GÜVENLİ SÜRÜŞLER

Uzun mesafe yolculuklarını konforlu ve güvenli hale getiren cruise control ya da hız sabitleyici sistemin tarihçesine şöyle bir bakınca bu sistemin geçmişinin 17. yüzyıla dayandığını görünce şaşırdık. Detaylara birlikte göz atalım…
 
‘Yokuş aşağı ya da yokuş yukarı sabit hız’
Buhar makinelerinde hız kontrolü sağlaması için regülatörlerin kullanımıyla geliştirilen teknoloji, sonrasında 1910’larda araç üreticisi Peerless’in “Yokuş aşağı ya da yokuş yukarı sabit hız” sloganıyla tanıttığı sistem, 1948’lere gelindiğinde günümüzdeki cruise control’e en yakın haline kavuşuyor. Speedostat da denilen modern cruise control sistemi, mucit Ralph Teetor’un eseri. Ortaya çıkışının hikayesi ise biraz komik: Konuşurken yavaşlayan, diğer zamanlarda ise hızlanan avukatının kullandığı araçtaki bu hız değişimine sinir olması Teetor’a ilham vermiş. Ayrıca ABD’de 2. Dünya Savaşı zamanlarında yakıt tüketimini azaltmak ve lastik aşınmasını en aza indirmek amacıyla devreye alınan saatte 56 kilometrelik hız sınırı uygulaması da mucidimizi böyle bir sistemin gerekliliğine ikna etmiş. Teetor'un “Speedostat” sistemiyle üretilen ilk araç “Auto-pilot” da denilen 1958 model Imperial olmuş.
 
Uzun yol sürücülerinin dostu
Uzun yol seyahatlerinde aracın hızını korumak amacıyla gaz pedalına basışı sürekli kontrol altında tutmak zor bir aktivitedir; çok dikkat gerektirir, bir süre sonra sürücü için gereksiz yere çok yorucu hale gelebilir. Cruise control yani hız sabitleyici sistem, işte bu noktada bir kere kullanan için vazgeçilmez bir deneyim haline gelir! Sürücü konforunu odağına alan bu sistem, belirli ve yasal bir seviyede sabitlenen hızla aracın sürekli devam etmesini sağlar. Sürücünün stresini ve yorgunluğunu azaltarak yola odaklanmasını kolaylaştırır. Sistem, sürücünün gaz veya fren pedalına dokunmasıyla devreden çıkar. Otomobil, otobüs, kamyon gibi tüm araçlara uygulanabilen sistem, otomatik ya da manuel vitesli araçlarda da kullanılabilir.
 
Bu sistemin en önemli avantajlarından bir diğeri, ciddi anlamda yakıt tasarrufu sağlamasıdır. Sistemin ana görevlerinden biri, motora verilen yakıtı azaltarak aracın hızını yavaşlatmaktır. Böylece yüzde 25 civarında yakıt tasarrufu sağlanır.
 
Nasıl çalışır?
Dört temel ögeden oluşan hız sabitleyici sistem, oldukça basit bir işleyişe sahiptir. Hız sabitleme gereçleri, servo ünitesi, kumanda düğmeleri ve elektrik kontrol ünitesinden oluşur. Sistem, direksiyon üzerindeki veya yakınındaki kol aracılığıyla devreye alınır.
 
Cruise control sistemi Otokar Atlas’ta standart
Cruise control sistemi, Otokar’ın 8,5 ton segmentindeki kamyonu Atlas’ta standart olarak sunuluyor. Bu özelliği ve ferah yeni iç kabin tasarımıyla Otokar Atlas’la uzun yolculuklar daha da keyifli oluyor. Otokar Atlas’ın yeni direksiyon tasarımı kullanıcısına ergonomik bir sürüş sunarken direksiyon üstündeki kontrol tuşlarıyla yol bilgisayarından gerekli bilgilere ulaşılabiliyor. Otokar Atlas hakkında daha fazla bilgi almak için tıklayın.